2013. december 6., péntek

Nelson Mandela és Josh Groban


Mint azt már csak nem mindenki hallotta csütörtökön ( december 5.-én ) elhunyt Nelson Mandela. Ő a faji megkülönböztetés ellenzőinek körében, Dél-Afrikában és világszerte, Mandela a szabadság és az egyenlőség jelképe, aki tevékenységéért 27 év börtönt kapott majd Nobel-békedíjat...


Már sajnálom de sajnos nagyon keveset tudok róla. Nevét is csak Joshtól hallottam eddig ... 

Ő ismerte Mandelát és sok jótékonysági ügyért tevékenykedtek közösen. Sajnos Josh Groban szociális munkásságáról a magyar wikipédia elfelejtett írni ( mert miért is emlegessük még mi magyarok ugye bár ... minek tudjunk meg többet magáról az emberről ?! kit érdekel hogy van még más érdeme is a danolászáson kívül ?!! na mindegy ... ) így a külföldiből igyekeztem kihámozni, mi közük volt egymáshoz ... 
Josh a Mandela Project hivatásos nagykövete, segít felhívni a figyelmet az AIDS-re Afrikában. 

Nagy hatást gyakorolt Mandela az Awake című albumára is, amellyel kapcsolatban Josh Dél-Afrikába utazott 2004-ben és meglátogatta a menekült táborokat ... 

Erről így nyilatkozott egy ezévi cikkben :
A pillanat, ami megváltoztatta az életét -  Amikor 2004-ben meglátogattam Nelson Mandelát és elutaztunk az egyik segélytáborba, amit ő fejlesztett ki… És amikor ráébredsz, hogy a költőpénz a zsebedben az itt élő emberek számára megváltoztathatja az elkövetkező hetet… hirtelen ráébredsz, hogy a kormány nem fog segíteni. Amikor szembesülsz ezzel és a változás lehetőségét, amit elhozhatsz számukra első kézből látod, akkor azt mondod magadnak – nem csak ebben a pillanatban tudok tenni értük valamit, de elhatározom, hogy egész hátralévő életemben segítek. És vajon hány életen leszek képes segíteni, mielőtt a földbe harapok? A válasz pedig, hogy rengetegen. És talán ez volt az egyik első olyan dolog, ami profi énekesként történt velem és ráébresztett, hogy ezeknek az apró gesztusoknak mekkora értéke lehet más életében.

Mindezzel a Josh és Mandela dologgal arra akarok kilyukadni hogy én innen értesültem ennek az embernek a hatásáról ... hogy innen láttam meg először hogy jó hatással volt másokra ... 

Bár nem ismertem egyet tudok érteni Josh-sal :
 " Elvesztettük az emberiség egyik legnagyobb kincsét. Nyugodj békében Madiba. Soha nem fogom elfelejteni a leckéket amit tőle tanultam vagy a látásmódját, azt hogy élt." - Josh Groban -



Josh két számát is vélhetően ( tudásom szerint ) Nelson Mandela ihlette ... a Machine-nnel és a Weeping-gel fel is köszöntötte 2008-ban 90.-ik születésnapja alkalmából... 

Most itt olvashatjátok ennek a két dalnak általam fordított szövegét ...




Síró
( Weeping )

Ismertem egy embert aki félelemben élt 
Hatalmas volt és dühös 
közeledetett.
Háza mögött egy titkos helyen 
a démon árnyéka volt 
soha nem nézett vele szembe 

Lángból és acélból épített falat 
hogy a fegyvereseket megszelídítse 
hogy a rémálom sohe de soha ne éledhessen fel újra 
De a félelem és a fegyverek maradnak.

Kórus :
Nem számít most, akárhogy is, vége 
Azt mondja ,hogy a világ alszik 
De ahogy jön az éj 
Magányos hangot hallok 
Nem üvöltés , sírás 
Nem üvöltés, sírás
  
Egy nap szomszédok jöttek
Kiváncsian , miért a tűz és a füst 
A falon kívül álltak 
de semmi mást nem hallottak:
" Barátaim "- Mondta - Elértük a célunk.
A fenyegetés szilárd irányítás alatt van.
Addig míg a rend és béke uralkodik.
Legyek átkozott, ha magyarázni tudom , 
a fegyverek és a tűz miért maradnak meg. "



Kórus:

Nem számít most, akárhogy is


Nem számít most, akárhogy is, 




Gép
( Machine )
Emelkedő feszültség alatt
Tanuld a középutat 
Elvakít a bizalom,elaltat az igazság 
Felébredt a hitetlenség 
Valahol megtaláltam az erőt a lelkemben 
Még mindíg megtagadod a látást 

Biztosra veszed hogy jól vagyok ? 
Mert mostanában jól érzem magam !
Mert minden élet visz a mennyországba a saját útján 
De látom hogy róvod a köröket,bocsánat nélkül
Van bármi a világon ami megállíthat ?!

Egy gép vagy !

egy saját világ
üresség belül
vigyázz mikor világok ütköznek 
Töltöm az életem
mindennel amivel csak lehet 
folytasd büszkén 

Biztosra veszed hogy jól vagyok ? 
Mert mostanában jól érzem magam !
Mert minden élet visz a mennyországba a saját útján 
De látom hogy róvod a köröket,bocsánat nélkül
Van bármi a világon ami megállíthat ?!


A nap az égen


az eső mind lezudul
és érzem a felhők sodródását
Az ég kitárult!
Gyújts világosságot és látni fogsz 
tisztábban 
oh , de szívtelen
oh , de szívtelen , és én az érzésekre pazaroltam 
Van amit nem lehet érezni ! 
Gép vagy ! 
Te egy gép vagy ! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése